Bilirkişilik Kanunu Tasarısı Duyurusu Hakkında - 10 Mart 2016

10.03.2016

Sayın Üyelerimiz,

18.05.2015 tarihinde T.C. Adalet Bakanlığı Kanunlar Genel Müdürlüğü tarafından görüşe açılan Bilirkişilik Kanunu Tasarısı Taslağı, 16.02.2016 tarihli Bakanlar Kurulu Kararına istinaden 04.03.2016 tarihinde T.C. Başbakanlık Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü tarafından Türkiye Büyük Millet Meclisine, Kanun Tasarısı olarak iletilmiştir.

Tasarı Taslağının görüşe açılması itibariyle, Değerleme Uzmanlarının hak ve yararlarının korunması amacı gözetilerek Üye ve Komitelerimizin de katkıları ile oluşturulan Birliğimiz görüşü 14.07.2015 ve 29.01.2016 tarihlerinde T.C. Adalet Bakanlığı Kanunlar Genel Müdürlüğüne iletilmiştir.

Değerleme Uzmanlarının kazanımlarının yitirilmesi sonuçlarını içeren, Bilirkişilik Kanunu Tasarı Taslağını etkileyen ilgili Kanunlar kapsamında, Birliğimizin, Üye ve Komitelerinin katkı ve destekleri ile yoğun girişimleri sonucu değişiklik yapılmıştır.

Kanun Tasarısının, Kanunlaşma sürecinde de Birliğimiz girişimleri devam edecek olup bu süreçte değerli görüş ve önerilerini ileten tüm Üyelerimize, Komitelerimize ve emeği geçen herkese teşekkür ederiz.

Tasarı Taslağı ve Türkiye Büyük Millet Meclisine iletilen Kanun Tasarısına ilişkin bölümler aşağıda yer almaktadır.

2942 SAYILI KAMULAŞTIRMA KANUNU

Tasarı Taslağı

Kanun Tasarısı

Madde 11 – (Değişik: 24/4/2001 - 4650/6 md.)

15 inci madde uyarınca oluşturulacak bilirkişi kurulu, kamulaştırılacak taşınmaz mal veya kaynağın bulunduğu yere mahkeme heyeti ile birlikte giderek, hazır bulunan ilgilileri de dinledikten sonra taşınmaz mal veya kaynağın;

a)  Cins ve nev’ini,

b)  Yüzölçümünü,

c) Kıymetini etkileyebilecek bütün nitelik ve unsurlarını ve her unsurun ayrı ayrı değerini,

d)  Varsa vergi beyanını,

e)  Kamulaştırma tarihindeki resmi makamlarca yapılmış kıymet takdirlerini,

f) Arazilerde, taşınmaz mal veya kaynağın kamulaştırma tarihindeki mevkii ve şartlarına göre ve olduğu gibi kullanılması halinde getireceği net gelirini,

g)  Arsalarda, kamulaştırılma gününden önceki özel amacı olmayan emsal satışlara göre satış değerini,

h) Yapılarda, (…)(2) resmi birim fiyatları ve yapı maliyet hesaplarını ve yıpranma payını,

ı) Bedelin tespitinde etkili olacak diğer objektif ölçüleri,

Esas tutarak düzenleyecekleri raporda bütün bu unsurların cevaplarını ayrı ayrı belirtmek suretiyle ve ilgililerin beyanını da dikkate alarak gerekçeli bir değerlendirme raporuna dayalı olarak taşınmaz malın değerini tespit ederler….

 

 

 

 

MADDE 15 – (Değişik: 24/4/2001 - 4650/8 md.) (Değişik birinci cümle: 16/5/2012-6306/12 md.) …..

(Ek fıkra: 16/5/2012-6306/12 md.) Sermaye Piyasası Kuruluna kayıtlı olarak faaliyet gösteren lisanslı değerleme kuruluşlarının isim ve adreslerini belirten listeler, her yıl ocak ayı içinde, ikinci fıkradaki mahkemelere bildirilmek üzere Sermaye Piyasası Kurulunca valiliklere gönderilir. Yeterli sayıda değerleme uzmanı bulunan yerlerde, 10 uncu maddede öngörülen değer tespitleri, bilirkişi sıfatıyla öncelikle Sermaye Piyasası Kurulundan lisanslı değerleme uzmanlarına, taşınmaz geliştirme konusunda yüksek lisans veya doktora yapmış olan uzmanlara yaptırılır.””

 

Madde 11 –

15 inci madde uyarınca oluşturulacak bilirkişi kurulu, kamulaştırılacak taşınmaz mal veya kaynağın bulunduğu yere mahkeme heyeti ile birlikte giderek, hazır bulunan ilgilileri de dinledikten sonra taşınmaz mal veya kaynağın;

a)  Cins ve nev’ini,

b)  Yüzölçümünü,

c) Kıymetini etkileyebilecek bütün nitelik ve unsurlarını ve her unsurun ayrı ayrı değerini,

d)  Varsa vergi beyanını,

e)  Kamulaştırma tarihindeki resmi makamlarca yapılmış kıymet takdirlerini,

f) Arazilerde, taşınmaz mal veya kaynağın kamulaştırma tarihindeki mevkii ve şartlarına göre ve olduğu gibi kullanılması halinde getireceği net gelirini,

g)  Arsalarda, kamulaştırılma gününden önceki özel amacı olmayan emsal satışlara göre satış değerini,

h) Yapılarda, (…)(2) resmi birim fiyatları ve yapı maliyet hesaplarını ve yıpranma payını,

ı) Bedelin tespitinde etkili olacak diğer objektif ölçüleri,

Esas tutarak düzenleyecekleri raporda bütün bu unsurların cevaplarını ayrı ayrı belirtmek suretiyle ve ilgililerin beyanını da dikkate alarak Sermaye Piyasası Kurulu tarafından kabul edilen değerleme standartlarına uygun gerekçeli bir değerlendirme raporuna dayalı olarak taşınmaz malın değerini tespit ederler….

 

 

MADDE 15- Bu Kanun uyarınca mahkemelerce görevlendirilen bilirkişiler, bilirkişilik bölge kurulları tarafından hazırlanan listelerden seçilir ve bunlar hakkında Bilirkişilik Kanunu ve Hukuk Muhakemeleri Kanununun ilgili hükümleri uygulanır. Kamulaştırmaya konu olan yerin cins ve niteliğine göre en az üç kişilik bilirkişi kurulunun oluşturulması zorunludur. Bilirkişilerden birinin taşınmaz geliştirme konusunda yüksek lisans veya doktora yapmış uzmanlar ya da 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa göre yetkilendirilen gayrimenkul değerleme uzmanları arasından seçilmesi zorunludur. Gayrimenkul değerleme uzmanları bakımından, bilirkişiliğe kabul için aranan temel eğitim alma ve fiilen beş yıl görev yapma şartları; yüksek lisans veya doktora yapmış uzmanlar bakımından ise fiilen beş yıl görev yapma şartı aranmaz ve bu uzmanlar kayıtlı oldukları bilirkişilik bölge kurulunun yargı çevresiyle sınırlı olmaksızın görevlendirilir. …

 

 

Bilgilerinize sunarız,

Saygılarımızla,

Türkiye Değerleme Uzmanları Birliği